Monday 14 May 2018

"Citizen" - How to Become a successful Black artist



The excerpt I have chosen to read on Wednesday is the one about Hennessey Youngman (p.23-24), the online persona on Youtube invented and performed by black artist Jayson Musson whose videos satirize art and pop culture. His video tutorial on ‘how to become a successful black artist’ is ‘meant to expose expectations for blackness as well as to underscore the difficulty inherent in any attempt by black artists to metabolize real rage’. It could be argued that Claudia Rankine’s text, to some extent, carries out this very function. I believe that concepts and conflicts that run throughout “Citizen” could be found in this excerpt. When reading the passage, please consider the ‘performance of blackness’ and the processes of ‘dehumanisation’.

Let’s start with Youngman’s ironic suggestion for black artists to ‘cultivate an “angry nigger exterior”. I would suggest taking some time to watch Youngman’s video on Youtube, in which he refers to American pop culture’s spectacularization of the Other; an angry, thuggish, dangerous Other. Essentially, Youngman was suggesting that this is the image of blackness that sells in America, that white people pay to see certain preconceptions and fantasies projected and inscribed onto black bodies. So what do you think this idea of ‘commodified anger’ suggests about the ways in which White America perceives African Americans? Are there other examples throughout the text of prejudices and preconceptions being projected onto ‘blackness’?

But what about the ‘actual anger’ that resides ‘on the bridge between this sellable anger and “the artist”’? Let’s move on to the real rage that bubbles beneath the text. Considering not only this passage but also drawing from other examples throughout “Citizen”, please consider where this anger comes from and what the effects of this rage are. And what does all this suggest about the isolation and dehumanisation that characterizes the victimized African American condition in this text?   


1 comment:

  1. Melanie Rodrigues15 May 2018 at 17:48

    Esta raiva é algo que está efetivamente presente em todo o livro. Esta raiva é amplificada pelos atos do dia a dia contados pelo sujeito narrativo, que aparentam ser ingénuos e inocentes, mas que carregam um peso que só tentamos conseguir compreender ao ler histórias destas. Ao utilizar este formato, a autora tem a capacidade de nos inserir em momentos de uma grande tensão racial, fazendo-nos perceber a sua perspetiva como afro-americana. Fazendo-nos perceber especialmente a sua raiva e a de todos os outros que partilham esta mesma perspetiva. A situação de Serena Williams é um exemplo perfeito para demonstrar este sentimento, pois remota às palavras de Zora Neale Hurston: “I feel most colored when I am thrown against a sharp white background.”. Tal como Hurston, Williams é injustiçada neste mundo incorreto e tal como Williams, Claudia Rankine é também injustiçada neste mesmo mundo. Por isso, existe uma necessidade em expressar esta raiva. Expor o que está correto e expor a realidade e o impacto que as ações deste mundo têm num povo considerado minoritário. Esta escritora é realmente uma artista, mas não porque vende a sua raiva. É uma artista porque tem coragem de escrever sobre ela numa sociedade onde o preconceito e a ignorância são fortes. É com a sua raiva que a escritora destrói estas tais barreiras representativas do isolamento e da desumanização que caracterizam os afro-americanos.

    ReplyDelete